Adria Airways

Adrijinih 55 let

Besedilo: Barbara M. Bukovec Fotografije: Arhiv Adrie Airways in MNZS

Dame in gospodje, spoštovani potniki, dober dan in dobrodošli na letu Adrie Airways …

Tako se začenja pozdravni nagovor kabinskega osebja potnikom na vseh naših letalih, vsem, ki že 55 let delijo svoje zgodbe z Adrio in so naši potniki, ker zaupajo izkušenim posadkam, gostoljubnemu osebju in ostalim zaposlenim v zapletenem mehanizmu sodobne letalske družbe.

980x400 OA clanek vstopna2

Dame in gospodje, spoštovani bralci, dober dan in dobrodošli na straneh Adrie Airways …

Tako pa smo zapisali pozdravni nagovor v našem uredništvu. V naslednjih mesecih vas bomo s pomočjo različnih kanalov - revije, spletnih strani, socialnih in elektronskih medijev popeljali skozi 55 let zgodovine Adrie Airways. Predstavili vam bomo našo letalsko družbo od prvih začetkov do današnjih dni in pokukali v zakulisje njenega delovanja.

Pripnite si varnostne pasove ali pa se udobno se namestite! Kapitan in člani posadke ter naše uredništvo vam želimo prijeten let!

Adria Airways 55years 980x600

Letos praznuje Adria Airways svoj 55. rojstni dan!

V več kot polstoletnem obdobju se je razvila iz čarterskega prevoznika v sodobno evropsko letalsko družbo, ki z razvejano mrežo rednih poletov nudi potnikom cenovno ugodna in udobna potovanja. Z Adrijino moderno floto danes varno vzletamo in pristajamo na destinacijah širom po Evropi – povezujemo ljudi in njihove zgodbe.

Z vrednotami, kot so odzivnost, prilagodljivost in osebni pristop, se najprej srečujemo v svojem delovnem okolju, kjer zaposleni združujemo različna znanja s področja letalstva. Na vseh področjih našega dela sta prisotni profesionalnost in visoka varnostna kultura. To je Adrii omogočilo, da je postala letalska družba s prepoznavno blagovno znamko doma in v širšem evropskem prostoru.

Adria Airways stewardess 980x400

Osebna izkaznica

Ime družbe: Adria Airways Slovenski letalski prevoznik, d.d.

Skrajšano ime: Adria Airways d.d.

IATA koda: JP

ICAO koda: ADR

Klicni znak: ADRIA

Leto ustanovitve: 1961                 

Sedež družbe: Zgornji Brnik 130 h, 4210 Brnik – Aerodrom, Slovenija

Telefon: +386 4 255 9000

Spletni naslov: www.adria.si

Število letal na dan 1. 2. 2016: 12

Število zaposlenih na dan 1. 2. 2016: 408 (od tega 231 letalskega osebja)

Število prepeljanih potnikov od leta 1991 do 2015: 21.669.505

Zgodovina

Marca leta 1961 je bilo ustanovljeno podjetje Adria Aviopromet. Adria je nabavila pri nizozemski letalski družbi KLM štiri rabljena letala DC 6B in prvi komercialni polet so izvedli z najeto nizozemsko posadko avgusta istega leta. Z domačo posadko so prvič poleteli v decembru 1961.

Adrijina letala so sprva poletala z zagrebškega letališča Pleso in se šele v letu 1964 preselila na novozgrajeno ljubljansko letališče, ki je od tedaj Adrijino matično letališče.

Adria Airways 55years 980x600 2

V letih, ki so sledila, je novonastala družba postopoma osvajala tržišče turističnih letov iz Nemčije, Velike Britanije, Nizozemske in skandinavskih držav na letališča na jadranski obali. Za potrebe slovenskih izseljenskih organizacij so Adrijina letala nekajkrat poletela tudi v ZDA in Kanado.

V decembru 1968 je Adria spremenila svoje ime v Inex Adrio Aviopromet, saj se je pripojila podjetju Interexport. V naslednjem letu je bilo nabavljeno prvo reaktivno letalo DC 9-30 s 115 sedeži; to je pomenilo začetek modernizacije flote in omogočalo utrjevanje Adrie na področju turističnih letov.

V septembru 1969 so Adrijina letala poletela na prvi redni liniji na progi Ljubljana–Beograd–Ljubljana. V sedemdesetih letih prejšnjega stoletja je Adria beležila stalno rast poslovanja, utrdila pa si je tudi ime najtočnejšega prevoznika na področju čarterskih letov v Evropi. V tem obdobju je imela tudi že nekaj rednih notranjih linij po Jugoslaviji.

Obdobje osemdesetih let pomeni obdobje novih letal MD-80, Dash-7 in proti koncu desetletja še Airbusov A320. Poleg domačih rednih letov so se začele odpirati že prve mednarodne redne linije po Evropi. V letu 1986 Adria izstopi iz sistema Inex in se preoblikuje v samostojno podjetje z imenom Adria Airways.

Leta 1991 je Slovenija razglasila neodvisnost in zaradi političnih razlogov je bila Adria tri mesece prizemljena. Letenje je bilo ponovno vzpostavljeno šele v januarju 1992, za družbo pa so nastali povsem novi pogoji poslovanja. Potrebno je bilo poiskati nove možnosti na okrnjenem tržišču, saj je postala večina čarterskih destinacij iz zahodne Evrope na obalo Jadrana nedostopna zaradi nastanka novih držav.

Adria Airways DC9 980x600

V devetdesetih letih je v okviru lastninskega preoblikovanja Adria postala delniška družba. Kot slovenski nacionalni prevoznik se je pričela iz pretežno čarterskega preoblikovati v prevoznika na rednih progah. Za potrebe samostojne Slovenije je vzpostavila mrežo rednih linij po vsej Evropi.

Vse bolj je postajala prepoznavna kot varen, zanesljiv in kakovosten letalski prevoznik. Med prvimi letalskimi družbami v svetu je leta 2004 prejela varnostni certifikat IOSA (varnostni standard Mednarodnega združenja letalskih prevoznikov IATA), ki določa organiziranost družbe, operativne postopke, varnost letenja in varovanje družbe.

V letu 2006 je Adria prvič prepeljala več kot milijon potnikov, leto pozneje pa postala uradni prevoznik Vlade RS Slovenije ob predsedovanju EU. V letu 2007 je pričela tudi z modernizacijo svoje flote. Kot prvi sta se ji pridružili dve novi 86-sedežni letali CRJ 900 – danes jih ima v svoji floti kar 6.

Adria v mednarodnih okvirih

Z letalsko vozovnico Adrie Airways lahko potniki potujejo po vsem svetu. To omogočajo mednarodni sporazumi, sklenjeni z več kot 100 letalskimi prevozniki.

V evropske integracijske tokove se je začela Adria vključevati z letom 1996, ko je postala partner nemške letalske družbe Lufthanse. S poleti pod skupno oznako (code-share) se je vključila v njihov globalni sistem, lete pod skupnimi oznakami pa ima tudi s številnimi drugimi letalskimi prevozniki. 

Adria Airways stewardess 980x600

Leta 2004 je kot regionalna članica pristopila h globalnemu združenju letalskih prevoznikov Star Alliance, v letu 2010 pa je postala njegova polnopravna članica, kar pomeni za Adrijine potnike zelo dobre in cenovno ugodne povezave po vsem svetu.

Adria je tudi članica Amadeusa, enega najpomembnejših svetovnih distribucijskih sistemov; sodeluje pa še z ostalimi, kot so: Galileo, Sabre, System One in Abacus.

Adria je članica različnih mednarodnih letalskih organizacij: IATA, AEA, IFALPA, IACA, ICAO idr.

Mreža poletov

Matično letališče Adrie Airways je od leta 1964 dalje Letališče Jožeta Pučnika Ljubljana. Adrijina letala danes povezujejo z rednimi poleti slovensko prestolnico z 21 evropskimi mesti približno dvestokrat tedensko. 

V zadnjih letih Adria širi svoje letenje tudi z drugih vozlišč v regiji. V letu 2010 je bilo kot prvo vzpostavljeno vozlišče v Prištini,  od koder se izvajajo redni poleti v nekatera nemška mesta. Leta 2014 sta se odprli še dve novi vozlišči: Tirana v Albaniji in Lodz na Poljskem. Od tam vzletajo Adrijina letala v različna evropska mesta v Nemčiji, Franciji, Belgiji in na Nizozemskem.

Adria Airways fleet Airbus A320 980x600

Adria – nekoč  v celoti čarterski prevoznik –  opravi danes le še približno 15 odstotkov čarterskih poletov. Svojim potnikom, agencijam, podjetjem in drugim letalskim prevoznikom nudi čarterske polete iz Ljubljane ali z drugih (predvsem evropskih) letališč. Ostajajo pa ti leti v glavnem sezonskega značaja in so usmerjeni na različne počitniške destinacije v Sredozemlju.

Flota

Lastna in najeta letala od leta 1961 do 2016:

Douglas DC-6B - YU-AFC, YU-AFD, YU-AFE, YU-AFF, YU-AFG

McDonnel Douglas DC-9-30 - S5-ABF (YU-AHJ), S5-ABH (YU-AJF)

McDonnel Douglas DC-9-32 - YU-AJO, YU-AJR, YU-AHR, YU-AJB, YU-AJN; YU-AJX in YU-AJY

McDonnel Douglas DC-9-33CF - S5-ABG (YU-AHW), YU-AJP

McDonnel Douglas DC-9-50 - YU-AJT, YU-AJU

BAC 1-11 / ROMBAC 1-11 - YU-ANR, YU-AKN, YU-ANN, YU-ANM, YU-ANT, YU-ANS

Sud SE-210 Caravelle III - YU-AJE

Douglas DC-8-55 - N806SW

DeHavilland DHC-7 - S5-ACA (YU-AIE), S5-ACB (YU-AIF)

McDonnell Douglas MD-81 - S5-ABE (YU-AJZ)

McDonnell Douglas MD-82 - YU-ANA, S5-ABA (YU-ANB), S5-ABB (YU-ANC), S5-ABC (YU-ANG), S5-ABD (YU-ANO)

Airbus A320 - S5-AAA (YU-AOA), S5-AAB (YU-AOD), S5-AAC (YU-AOE), YU-AOB

Bombardier CRJ 100 - S5-AAH, F-GPYQ, EC-JOD

Bombardier CRJ 200 - S5-AAD, S5-AAE, S5-AAF, S5-AAG, S5-AAI, S5-AAJ

Bombardier CRJ 900 - S5-AAK, S5-AAL, S5-AAN,  S5-AAO, S5-AAU, S5-AAV

Boeing 737-500 - S5-AAM

Airbus A320 - S5-AAS, S5-AAT

Airbus A319 - S5-AAP, S5-AAR, S5-AAX

Bombardier CRJ700ER - S5-AAZ, S5-AAY    

 

Adria Cargo        

SAAB 340 - S5-BAM, S5-BAN

Fokker 50 - I-MLRT