Adria Airways Logo Adria Airways

Lolita

Besedilo: Alja Bukovec Fotografije: Arhiv Kaval Group

Na enega tistih muhastih aprilskih dni v begu pred dežjem zavijem s Tromostovja na desni breg Ljubljanice. Tam skozi velika bela okna obljublja zavetje kavarna.

Adria Airways Lolita min

Vstopim in se najprej zaletim v skupino štirih japonskih turistk, ki navdušeno slikajo vsepovprek. Navsezadnje se le usedejo za eno izmed miz in z zanimanjem pogledujejo na dogajanje okoli njih. Pridušeno ozadje sproščenih pogovorov se meša z glasbo in tihim brnenjem kavnega avtomata v ozadju. Mene pa vonj po kavi in pogled na vitrino z umetelno pripravljenimi sladicami vseh vrst v trenutku poneseta stran od vsakdanjih skrbi k slajšim radostim življenja. Samo za petnajst minut, potem pa zares odhitim naprej...

Prostor pregrehe se imenuje Lolita. Lolita, kot že kar kultno delo pisatelja Vladimirja Nabokova, ki s svojo škandalozno vsebino pretresa svet vse od svojega izida leta 1955. Kontroverzna zgodba o 12-letni deklici in profesorju Humbertu Humbertu, je največkrat opisana kot literarni prvenec in greh hkrati. Lolita se torej vseskozi giblje po tanki meji med nedolžnim in prepovedanim. Kot tiste male sladke pregrehe v vitrini kavarne.

Lolita nadaljuje to tradicijo. Nahaja se v Filipovem dvorcu na desnem bregu Ljubljanice. Stavba je bila zgrajena leta 1897 v obdobju živahne gradnje po rušilnem potresu leta 1895. V tistem času je bila v pritličju Mayrjeva kavarna. Skozi velika okna kavarne so gostje že takrat med srkanjem kave opazovali živahno nabrežje. Stene kavarne so bile okrašene s štukaturami, okrog miz so plesali Thonetovi stoli, in gostje so si lahko krajšali čas tudi z igro biljarda. Že več deset let je na mestu nekdanje Mayrjeve kavarne trgovina Dom, medtem ko je v prostorih nekdanjega skladišča in majhne trgovine s semeni leta 2011 odprla vrata nova kavarna, ki se z nostalgijo spominja preteklosti in jo s sodobnim oblikovalskim jezikom vnaša v sedanjost.

Obiskovanje kavarn je bil priljubljen del družabnega življenja Ljubljančanov in sega nazaj tja v avstroogrske čase, ko je bil tip dunajske kavarne razširjen po celi monarhiji. V kavarne so gospe in gospodje prihajali brat časopise in revije, tam so se zbirali, debatirali, opazovali in prisluhnili pogovoru za sosednjo mizo.

Adria Airways Lolita2 min
Foto: Peter Irman

Mimoidoče povabijo v notranjost velika historična okna, ki omogočajo stalno komunikacijo s promenado ob Ljubljanici in prostor izdatno osvetlijo. Stene so kombinacija različnih materialov in tekstur, ki se ujemajo v sorodnih barvnih odtenkih. Razkrita tekstura starega opečnatega zidu, pobarvana v vijoličnem odtenku na končnih dveh stenah, se stika z zaobljenim zaključkom svetlikajočega se rožnatega spatolata. Na njem se svetloba, ki prihaja skozi velika okna, lomi in prostor še dodatno osvetli. 

Prenovo sta lastnika zaupala projektantom arhitekturnega biroja Trije arhitekti v sodelovanju z oblikovalko Jagodo Jejčič. Avtorji so na mestu bivšega skladišča prepoznali kvaliteto, ki jo daje sama lokacija v palači ob reki in dimenzije prostora, ter z novo vsebino obogatili tovrstno ponudbo v mestu.

Adria Airways Lolita3 min
Foto: Miran Kambič

Prostor zaznamujeta nasprotni oblikovno poudarjeni ravnini tal in stropa. Tla so preplet več kot sto let starega parketa z novim, ki se kot niti v različnih odtenkih prepletajo v vzorcu ribje kosti. Več kot pet metrov nad tlemi je razkrit star obokan strop. Krasijo ga detajli iz Gustave Doréjevega Stvarjenja Eve, alegorije Venere in Apolona, ter na sredini portret oblikovalke. Ujeti so v kotiljone, damske prtičke, ki so jih nekoč ljubljanske gospodične na plesih pripenjale svojim soplesalcem.

Lolita se je prebila v ožji izbor finalistov za nagrado »Restaurant & Bar Design Award«, ki jo vsako leto podeljuje Kraljevi inštitut britanskih arhitektov (RIBA) najboljšim oblikovnim rešitvam iz celega sveta. Nagrade bodo na slavnostni prireditvi podelili septembra v Londonu.

Med ravninama so pohištveni elementi, šank in vitrine s sladicami, oblikovani kot nalaganje vodoravnih plasti v vzdolžni smeri, ki ob vstopu v prostor usmerijo obiskovalca v levo ali desno. Klop ob oknih je položena na železne nosilce, ki se elegantno spuščajo s stropa. Le-ti zopet poudarijo vertikalno dimenzijo prostora ter povežejo ravnini tal in stropa. Na klopi in okoli nje plešejo svoj ples blazine različnih vzorcev in barv.

Okoli miz, v katerih lahko ujamemo odsev poslikanega stropa, so razporejeni kultni kavarniški stoli Thonet št. 214 v beli barvi in za piko na i še nekaj tistih zavitih št. 214 K v črni. Ob opečnati steni kraljuje zofa slovenske oblikovalke Nike Zupanc iz kolekcije »La femme et la maison«. V družbi črnih češenj visi nad njo s stropa unikaten lestenec v obliki križa, ki na steno za seboj meče senco v obliki kroga. Gre le za Lolito.

Kavarniška klasika Thonetov stol št. 14 velja za ikono in najbolj prodajan stol na svetu vse do danes. Njegovi začetki segajo v sredino devetnajstega stoletja, ko je nemško-avstrijski mizar Michael Thonet (1796–1871) razvil in izpopolnil tehniko krivljenja lesa. Zaradi hitre izdelave, sprejemljive cene in enostavne oblike je kmalu postal uspešnica. Med letoma 1859 in 1930 je bilo prodanih 50 milijonov stolov. To je bil začetek serijske izdelave pohištva in modernega pohištva nasploh. Stol št. 14, sedaj z imenom št. 214, še vedno izdelujejo v tovarni Thonet.

 

Adria Airways Lolita4 min
Foto: g. Jejčič

Iz kamenčkov preteklosti in sedanjosti so oblikovalci ustvarili živ mozaik, ki ponuja obiskovalcem specifičen segment družabnega mestnega življenja. Prostor se s svojo močno oblikovno identiteto uspešno vključuje v okolico in se naslanja na vedno živahno obrežje Ljubljanice.

Še en razlog več, da se dobimo s prijatelji, opazujemo ljudi na ulici in za sosednjo mizo, preberemo časopis in za trenutek ustavimo čas v vrtincu vsakdanjih obveznosti. Vonj po svežih piškotih, čokoladi, vaniliji, kavi in čaju pa bo vsakič znova popestril kakšen na novo odkrit detajl.

 

Adria In-Flight Magazine 4, avg/sep 2012